17-10-10

Goeie kerk/slechte kerk spelen

Ik ben er een kleine week 'van tussen' geweest. Zondagavond hoorde ik nog net hoe een moedige priester op TV in de bres sprong voor proefbuisouders en tegen de grote boze paus. Vrijdagavond was ik nog maar pas terug en las ik op teletekst (*) hoe een boze grote aartsbisschop dat oude volksgezegde 'boontje komt om zijn loontje' toe had gepast op het cliché-beeld dat hij van een bepaalde soort zieken heeft.

"Ooh!" respektievelijk "Arg!" gingen de media (**): de kerk had weer gewonnen spel. Want we kennen toch allen de 'good cop/bad cop'-routine waarin het gemeenschappelijke politionele doel sneller bereikt wordt door de illusie te wekken dat er een politionele tweespalt tussen goeden en slechten is. Zo ook hier want 'ze zijn toch van goede wil, mevrouw' en 'alleen spijtig dat hun bazen zo ouderwets zijn' maar ook 'past toch maar op met die vrijheid' en 'er moeten toch ergens grenzen blijven' zodat de ondergeschiktheid van het individu aan het grotere doel - die de gemeenschappelijke eigenschap is van alle 'spiritualiteit' - dubbel onderstreept wordt.

Voor elk wat wils in de wereld waar de eigen wil erfelijk verdacht is.

De enige immanente rechtvaardigheid die er is is de gestage ontkerkelijking van de wereldbevolking. Niet slechts in het zich losmaken van de hiërarchische banbliksems maar vooral in het zich niet meer laten verleiden door het wishy-washy gezever over 'geïnspireerd engagement' en 'roepingen' om anderen te helpen; want anderen helpen is slechts het gevolg van een overdreven egoïsme om de wereld zo te organizeren dat niemand hulpbehoeftig is.

* Teletekst is een aanrader: er is zo weinig plaats dat de journalisten zich wel tot de essentie moeten beperken.

** Bladeren stonden er vol met argumenten contra die gebaseerd waren op mensen die niet homo waren en toch AIDS hadden. Bladeren vol met aanscherpingen van de omfloerste boodschap van de aartsbisschop; alsof er iets van zijn insinuaties juist zou zijn als aleen homo's en veelneukers AIDS zouden krijgen quod non. Ondertussen in de commentaren zag je dat de vrije meningsuiting van de aartsbisschop zijn doel niet gemist had: tientallen meer dan godsvruchtige lieden die zoals de eerste de beste Servische hooligan plots als 'bevrijd' terug konden afgeven op de kontneukers (& geen enkele krantenkommentarist die het erg vond dat die mening weer bespreekbaar is): meningen zijn namelijk goddelijk en meningsuiters dus niet meer dan een nieuwe vorm van gelovigen.

[langere afwezigheid vertaalt zich blijkbaar helaas in langere bijdragen :-(]

PS: Wat zou Stevaert hiervan vinden?

 

De commentaren zijn gesloten.